هیئت ((جنت الحیدر)) شهر جورقان
هیئت ((جنت الحیدر)) شهر جورقان
 
نويسندگان
طراح قالب

در سن شش سالگی نوحه‌خوانی در وجودم محسوس بود و در هفت سالگی رسما در محله خودمان هیئت خردسالان حضرت علی اصغر (ع) را تاسیس کردیم و نوحه خوانی را شروع کردیم. یکی از خاطراتم در دبستان این است که در کلاس من خواندم و دانش آموزان جواب دادند .البته ناگفته نماند تعطیلات تابستانی شروع شد و به مدرسه می‌رفتیم برای گرفتن مدرک تحصیلی کلاس ششم تا راهی دبیرستان شویم و در دبیرستان هم کاملا بچه‌های کلاس می‌دانستند من در هنر نوحه خوانی بی‌تفاوت نیستم ، نمی توانم بگویم عاشق بودم ، چه کلمه عشق برایم روشن نشده بود . مدتی ادامه تحصیل دادم تا ریشه سقایی خشک شد و منبع آب و لوله کشی جهت آب رسانی مایحتاج مردم را برطرف کرد. والدم در این حرفه امرار معاش می کرد تا از دنیا رفت. مرد غیور و مستقل و صاحب عزت نفسی بود رحمه الله علیه.بعد از دبیرستان راهی حوزه علمیه شدم و مکتب را تمام کردم. مقداری از شروع رسائل گذشته بود که انقلاب شد و حوزه های علمیه مثل سایر مراکز دانشگاهها در سطح کشور ، در مسیر انقلاب قرار گرفتند. اما در تحصیلات حوزوی هم من مداحی می کردم. مجالس بسیار پرشور و حالی مساجد و منازل ما را مجذوب کرده بود که به فکر دیگر نمی افتادم. یعنی آیات عظام شهر عزالدین ، واسعی ، صائنی ، می فرمودند : معلم شوم حتی اساتید حوزه می فرمودند با لباس شخصی در جلسه درس که همه و همه روحانی و معمم هستند شرکت نکنید. لذا بنده ناچار عبا به دوش می کردم تا همین طور که عرض کردم انقلاب شد و جو حوزه عوض گردید.
2-انگیزه هایی که جنابعالی را وادار به فعالیت در حوزه مذهبی (مداحی ، شاعری و ...) نمود چه بود؟ فضای جامعه ، خانواده ، دوستان چه نقشی در انتخاب شما داشت ؟
انگیزه معمولا انتخاب کردن است و این جهت گیری معمولا در شخص کامل پیدا می شود ولی بنده به نظرم از جمله نادر افرادی هستم که منتخب شدم نه انتخاب کردم چون که 6 سال داشتم وجودم در عشق امام حسین می سوخت . باور کنید در 7 یا 8 سالگی من چنان گریه می‌کردم که مادرم نگران می شد و می گفت : مگر مریض هستی ؟ می‌گفتم نه و این انگیزه نیست بلکه عشق و علاقه درونی که اصلا نمی شود توجیه کرد . البته محیط خانواده و محل بی اثر نبود مخصوصا پدر و مادر که مانع راه ما نشدند.

3- استاد! بطور کلی دین و مذهب در نظر و عقیده شما چه تعریفی دارد ؟ رابطه انسان و مذهب چگونه رابطه ای است و هدف غایت دین مداری و مذهب مداری چیست ؟
دین یک پدیده آسمانیست و آدم هم آسمانیست . به قول لسان الغیب حافظ، من ملک بودم و فردوس برین جایم بود . اما سیر نزولی آدم و حوا بر این خاکدان قطعا سیر صعودی دارد و شهپر این پرواز که انسان را به جایگاه اصلی برساند دین است . اینطور مثال بزنیم , پرنده ای در اوج پرواز تیری بخورد و سقوط کند و شخصی آن را پیدا کند و مداوا نماید . زخمهایش که خوب شد دوباره پرواز می کند . این دین است , انسان زخم خورده لایقربا هذه الشجره را خوب می کند و نمی گذارد اصلیت خود را گم کند و به جای اولی برگردد . اما اگر همان پرنده تیر خورده بی صاحب شد و زخم هایش عفونت کرد فنا می شود هیچ ، اصل خود را هم پیدا نمی کند ، یعنی انسان اگر با دین و آئین مداری خود را? مانوس نکند ، زندگی مطلوبی بدست نمی آورد و تجربه این را نشانم داده است در طول تاریخ . البته صحبت از دین را باید به عهده کارشناسان قرار بدهید این یک قطره ای بود از دریای وجود دین و مذهب که بنده عرض کردم.
4-در میان ادیان و مذاهب مختلف ، ما به عنوان پیروان علی(ع) شیعه هستیم . به نظر شما چیزی که شیعه را از سایر مذاهب متمایز کند چیست ؟ و این مذهب تا چه حد توانسته است در رابطه با هدایت بشر و الگو سازی میان انسانها نقش داشته است؟
عزیز من ، مذهب شیعه کاملترین مذاهب است . چرا که از زمان پیامبر اسلام پیگیری و پی ریزی شد. یعنی بانی مذهب شیعه علی (ع) بود. ما به تمام مذاهب احترام می ‌گذاریم ولی مذهب شیعه بوی علی(ع) را می هد و بوی حسین را می دهد مشخص است که مرام مسلکی که علی (ع) در صدر آن را قرار بگیرد سازنده است ، کامل است و مهیج و این مطلب در صفحات تاریخ سابقه درخشانی دارد چونکه مولا علی را مدعی و گوینده سلونی قبل ان تفقدونی یعنی از من هر چیزی از علوم مختلف ، از عیان و نهان سوال کنید ولی فرهنگ مردم یا اینقدر پایین بود که این سخن را درک نکردند که علی کلید همه گره های علمی مردم است . اختراع، اکتشاف، علاج امراض ، در لابه لای این جمله "علی است" یا که از کینه و حسد نخواستند علی در صدر مباحث و مسائل جوابگو باشد . به هر تقدیر اما مذاهب دیگر بعد از امام صادق شروع شده و با بیان مکتبشان امام جعفر صادق بود.
5-?در خصوص فلسفه قیام امام حسین (ع) و اینکه چرا امام حسین بر علیه حکومتی که بنام دین ادامه حیات می داد قیام کرد ؟ توضیح دهید . در خصوص معرفی دینی هم که یزید خود را متولی آن می دانست و شریح قاضی مفتی آن بود صحبت نمایید؟
در خصوص فلسفه قیام امام حسین (ع) باید عرض کنم که عاجزترین فردی هستم که به این میدان پا گذارم .این قیام آسمانی است . حالا یا در لباس معاویه باشد یا در لباس دشمن معاویه . فکر آنان غلط بود و خطرناک و همان شیوخ نهروان و جلوتر از آن حدودا 30 سال می گذشت ، عده ای علی را خانه نشین کردند و دست بیعت با کسان دیگر دادند و امام علی به خاطر وحدت امت اسلامی سکوت کرد که مبادا اسلام نوپا را امپراطوران روم و ایران و ابر قدرت آن زمان را از پا درآورند. سیاست حسین همان سیاست علی است ، سیاسیت علی همان سیاست پیامبر است . اما عاشورا مولود قیام علیه حکومتهای باطل به نام اسلام است اگر اول حق به حق دار می رسد اینچنین شیعیان و آزادگان داغدار نمی شدند.
6-در خصوص نقش حضرت زینب کبری(س) به عنوان پیام آور نهضت عاشورا صحبت کنید . شریعتی جمله ای دارد و می گوید هر انقلابی دو چهره دارد : خون و پیام. و اینطور ادامه می دهد که حسین (ع) خونش را داد و زینب (س) مسئول پیام رسانی این خون بود که اگر این قیام زینب نبود خون حسین را نیز لئیمان و تحریف کنندگان تاریخ به فراموشی می سپردند؟
عرض کنم به خدمت حضرت عالی ، در خصوص نقش بیان که خیلی مهم است باید بگویم که اگر بیان نبود عیان نبود و نهان همیشه حاکم می شد .....اگر پیامبر اسلام در غدیر خم بیانگر ولایت حضرت علی نمی شد ماهیت حکومت ائمه معصومین روشن نمی گشت و به خاطر این بعد از رحلت ختمی مرتبت اول کاری که کردند حکومت را به شورای ثقیفه دادند و حکومت تشکیل دادند و با تکیه بر زر و سر نیزه بیانگر غدیر خم را خفه کردند ، کشتند ، غارت کردند و بالاخره آن عظمت غدیر را کم رنگ کردند و اگر هم تشیع مانده ، مدیون بیان بعضی خطبه های امت و صحابی پیامبر است از جمله خود امیرالمومنین . هرجا جرگه ای یا گروهی را می دید شروع می کرد با ایجاد سوال و جواب از حقانیت امامت خود که امری الهی بود دفاع می کرد پس امام حسین قطعا از تاریخ غدیر تجربه ای? کسب کرده بود . البته? تجربه یعنی در کنار علم امامت با زبان مردم صحبت کند ، در محدوده تفهیم و تشخیص? عموم حرکت کند. تصمیم گرفت سخنور قوی و شجاع بعد از شهادت خود برای کشف و نشر هدف قیام خود همراه داشته باشد . حضرت زینب تنها بعد از شهادت شروع مسئولیت نکرد بلکه در همان عاشورا در قتل امام به لشگر عظیم یزید که همه به نام اسلام آمده بودند . فرمود: شما چطور مسلمان هستید که این مرد تنهاست و الان حالت دفاع از خود را ندارد این همه مردم می کشند مانع نمی شوید ؟ توضیح : چون اسلام مثله کردن یعنی پاره پاره کردن انسان را حرام کرده است ، ببینید زینب همان اولین قدم کوفیان و شامیان را محکوم کرد و هیچکس جواب نداد ، یعنی نتوانستند جواب بدهند مگر اینکه می گفتند : مسلمان نیستیم که آن هم حسابش جدا است و حتی فرمانده کل قشون شرمنده و سر افکنده به پشت صف سپاه رفت .این نقش زینب است و بعدا هم خطبه ای آتشین در کوفه و راه شام و خود دمشق در کاخ امپراطوری یزید . پیش چشم سفراء ، امرا و رجال سیاسی ایراد کرد که تا دنیا هست آن خطبه ها به عنوان الگو هست و دیگر اینکه امام این کار را برعهده یکی از زنان هاشمی گذاشت یعنی شخصیت زن را آنچه گه هست نشان داد که زن چیست و کیست نه اینکه زن فقط خانه دار است و بس ، آن یک بعد از وجود زن است نویسندگان بی طرف مشرقی و غربی و مسیحی اعتراف کرده اند جاودان ماندن خون حسین ، قیام حسینی ، کربلای حسینی ، در خطبه های زینب و حضرت سجاد جلوه گر شدند.
7-به نظر شما ما باید چه کنیم تا نسل جدید به سوی مذهب و دینداری رود و هر چه بیشتر در مراسم مذهبی حضور پیدا کند؟
سوال خوبی است ، عزیز من ، ما باید هر چیزی که به خودمان می خواهیم به دیگران هم بخواهیم ضرب المثل مشهور است ، مرگ برای همسایه نباشد کسی که می گوید باید به هدف حسین عمل کنید باید بگوید عمل کنیم مخصوصا آنانکه مروج ومبلغ هستند ، مثلا امام? مخالف بی عدالتی است ، مخالف دروغ? و ظلم و تعدی به حقوق دیگرانم است و ما تند تند بگوییم هر سال بگوئیم ، هر جا بگو ئیم ، مردم هم می شنوند ولی اگر دیدند بنده? طلبه یا مداح آنچه به آنچه که می گویم عمل نمی کنم علاوه بر آنان هم جامه عمل نمی پوشند بلکه بد بین هم می شوند .درد جامعه ما ، درد جوانان ما این این است . عمل به مقدسات را کم مشاهده می کنند هر چند دلیل نمی شود چیزی که من می گویم عمل نمی کنم شنونده هم باید شانه خالی کند . حضرت صادق فرمودند: انظرو الی ما قال و لا تنظر من قال.یعنی از گویندگان حرف خوب را یاد بگیر کار نداشته باش این حرف خوب را آدم خوب نمی گوید ، یادم هست که یک روز امام (ره ) در سخنرانی خودشان در یکی از مناسبت ها در حسینیه جماران فرمودند? که البته آن اصل کلمه امام یادم نیست و خلاصه اش این شد که جای تعجب است روز قیامت کسانی که از شما و ما حرف شنیدند و عمل نکردند در بهشت هستند . این حرکت ، حرکت الهی است و رهبری آن به عهده ولی معصوم بود . در راس کار امام حسین جگر گوشه پیامبر بود و نور دو عین فاطمه (س) اما باید یک مقدار مسئله را باز کنیم . ببینید دین که به شمه های از آن در سوالهای قبل اشاره کردم یکی از ضروریات فطری بشر است . حالا این دین حق باشد یا باطل . چون مردم کسی را که دم از ارتقاء و ترویج دین بزند به او جذب می شوند . یزید از این استفاده و خود را تحمیل کرد و خلافت را از آن خود دانست چونکه هدف دنیایی و ریاست داشت لذا هر کس مانع او بود می کشت و امام حسین هم مجسمه دین و تندیس عدل و عشق ، مدعی امامت امت اسلامی را داشت ، فرقی که داشت این بود که یزید با سفارش معاویه که کارنامه شفافی نداشت ، ظلم و جورش عالمگیر بود به تخت خلافت جلوس کرد ، اما سیدالشهدا با دستور خدا و توسط پیامبر اسلام این مسئولیت را قبول کرده در نتیجه هر دو در راه عقیده خود جهاد می کردند ، انا الحیات? عقیده و جهاد یعنی زندگی دنیا جز هدف و تلاش در بدست آوردن آن عقیده و هدف نیست ، این جمله را به امام حسین نسبت می دهند ، پس دین یزید و دین حسین در میدان جدال و جنگ درگیر شد و حقیقت دین روشن گشت . اگر این قیام نبود مسلمانان و شیعیان سر در گم و حق و باطل مخلوط می شدند . لذا یزید فتوائی به این امر پیدا کرد که از مفتیان دربار که متسفانه اکثر مردم به ظاهر نگاه می کنند و حکم قتل حسین (ع) را گرفت و آن دست خط نحس شریح و امثال او را در سراسر کشورهای اسلامی پخش کردند و مردم عوام قربه الی ا... جمع شدند تا یک خارجی را بکشند . هرچند در آن موقع مردم راه را از چاه تشخیص? نداند ،ولی نتیجه قیام و کشتار تاریخ ساز شد و الان قرنهاست نام حسین و قیام حسین در جهان بشریت مطرح است اما از یزید و مفتیان دروغین جز لعن و نفرت به جای نماند . باید بگویم قهرمان کربلا زینب (س) در جواب ابن زیاد گفت: کیف رایت صنع الله؟ چگونه دیدی کار خدا را ؟ببینید با تمام وقاحت این جنایت خود را از کانال خدا به گوش مردم میرساند یعنی خداوند به ما کمک کرد و پیروز شدیم امام حسین نه ، فرمود: ندیدم این کار را مگر زیبا " ما رایت الا جمیلا " یعنی طلوع خورشید شهادت و حقیقت این قیام در افق های دور معلوم می شود یعنی زینب کبری قیام برادرش را در آن مقطع نمی دید ولی ابن زیاد و یزید کارشان مقطعی بود برای چند صباح ریاست دنیا و فریب مردم آنهم عوام الناس . به ظاهر به خر مراد سوار شدند . این قدر بگویم که حسین برای نجات بشریت و ابقای عدالت اجتماعی و رفع ظلم و ستم همیشه ، در هرجا و هر روز قیام می کند و به ظالمان گوشزد می کند فاعتبروا ، عبرت بگیرید ، ظلم و اجحاف نکنید و به انسانها می گوید در هر عصر حسینی وار زندگی کنید ، تسلیم زور و ستم نشوید ، کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا معنای این مطلب است خیلی حرف است ، شعار نیست ، حرف سجاد است .
8- امام حسین (ع) در شب عاشورا به یاران خود فرمودند که آزادند که صحنه را ترک نمایند و هر کسی که بخواهد می تواند برود و هیچ وقت مسئله تکلیف و یا اینکه امام و فرزند پیغمبر هستند را مطرح نکردند . نظرتان را راجع به همین موضوع انسان دوستانه امام حسین (ع) (حال به دور از مذهب و یا گرایش سیاسی خاص ) بیان فرمایید؟
این سوال شما خیلی دامنه دار است و با چند جمله تمام نمی شود اما اشاره ای می کنم این یکی از کارهای خاص ابو عبدالله (ع) است که در تاریخ نهضت و شهادت به نمایش گذاشت چون نزدیک 7 هزار نفر یا کم و بیش با قافله امام کربلا آمده? بودند با افکار مختلف ولی امام به کربلا آمده بودند با افکار مختلف ولی امام با مهلت گرفتن یک شب از لشکر یزید مسائل را روشن نمود مهلت گرفتن از ابن سعد ستمگر برای یک شب زنده ماندن و ادامه حیات ، برای آزاد مردان مردان عالم برازنده نیست اما موضوع عمیق تر از اهمیت در تاریخ آمده است که حسین به خاطر قرآن خواندن و نماز خواندن این خواهش را کرد که گرچه منکر این نیستیم اما قضیه چیز دیگر است که یکی از ابهامات جریان شب عاشورا این است که امام یقین کردند دیگر چاره ای جز شهادت ندارند یعنی خداوند به ما کمک کرد و پیروزی شدیم امام حسین نه ، فرمود : ندیدم این کار را مگر زیبا "مارایت الا جمیلا" یعنی طلوع خورشید و حقیقت این قیام? در افق های دور معلوم می شود یعنی زینب کبری قیام برادرش را در آن مقطع نمی دید ولی ابن زیاد و یزید کارشان مقطعی بود برای چند صباح ریاست دنیا و فریب مردم آنهم عوام الناس. به ظاهر به خر مراد سوار شدند.این قدر بگویم که حسین برای نجات بشریت و ابقای عدالت اجتماعی و رفع ظلم و ستم همیشه در هر جا و هر روزقیام میکند و به ظالمان گوشزد میکند ٰ فاعتبروا ٰ عبرت بگیرید ٰاجحاف نکنید و به انسانها می گوید در عصر حسینی وار زندگی کنید تسلیم زور و ستم نشوید . کل یوم عاشورا کل ارض کربلا معنای این مطلب است خیلی حرف است . شعار نیست . حرف سجاد است .
9- امام حسین (ع) در شب عاشورا به یاران خود فرمودند که آزاداند که صحنه را ترک نمایند و هر کسی که بخواخد می تواند برود و هیچ وقت مسئله تکلیف و یا اینکه امام و فرزند پیغمبر هستند را مطرح نکردند . نظرتان را راجع به همین موضوع انسان دوستانه امام حسین (ع) (حال به دور از مذهب و یا گرایش سیاسی خاص ) بیان فرمایید؟
این سوال شما خیلی دامنه دار است و با چند جمله مام نمی شود اما اشاره ای می کم این یکی از کارهای خاص ابو عبدالله (ع) است که در تاریخ نهضت و شهادت به نمایش گذاشت چون نزدیک 7 هزار نفر یا کم وبیش با قافله امام کربلا آمده? بودند با افکار مختلف ولی امام به کربلا آمده بودند با افکار مختلف ولی امام با مهلت گرفتن یک شب از لشکر یزید مسائل را روشن نمود مهلت گرفتن از ابن سعد ستمگر برای یک شب زنده ماندن و ادامه حیات ، برای آزاد مردان مردان عالم برازنده نیست اما موضوع عمیق تر از اهمیت در تاریخ آمده است که حسین به خاطر قرآن خواندن و نماز خواندن این خواهش را کرد که گرچه منکر این نیستیم اما قضیه چیز دیگر است که یکی از ابهامات جریان شب عاشورا این است که امام یقین کردند دیگر چاره ای جز شهادت ندارند یعنی? به ظاهر پیروز نمی شوند تا دست به حکومت اسلامی واقعی پیدا کنند تا بعضی صاحب عنوان باشند و با آن فکر آمده اند که به نوائی برسند ٰ اما به خطبه جانسوز خود در شب عاشورا اذهان آنان را شستشو کرد . امانم فرمودند: تاریکی شب پرده های خود را بر همه جا افکنده ٰ چشم چشم? را نمی بیند هر کسی از مرگ می ترسد حتی در روایت آمده امام بعد از ایراد خطبه? سربر زاو گذاشته که یاران دروغین مقید نباشد ٰ این یک امتحان بزرگی بود که خیلی ها مردود شدند? سکینه خاتون می گوید من از شکاف خیمه نگاه می کردم? دیدم یواش یواش مردم از پدرم فاصله گرفتند آن علف های هرزی که به قد و بالای حقیقت و حقیقت و عدالت پیچیده بودند و گلویش را می فشردند کنار زده شده ٰ نماندند مگر دلدادگان و آشنایان حق و پروانه های ولایت علوی امام فرموند : ای کسانیکه می خواهید بروید اینقدر از صحرا دور شوید که فردا روز سخت است صدای من را نشنوید ٰ و جواب مثبت ندهید ،مرتد و گرفتار می شوید . امام نمی خواست یک ذره ای نهضت ، خود را مطرح کند بلکه فقط می خواست توحید، نبوت ، عدل و امامت و معاد در مسیر شهادت بیان شود و این اصول تا دنیا هست پا برجا باشد . مهلت گرفتن امام رازی است لا ینحل . سیاست از دیانت جدا نیست . همین است این است سیاستی است که دیانت را و دیانتی که سیاست صحیح و عدالت اجتماعی را شفاف کرد . نه به اینکه با سیاست معاویه ای مردم را فریب دهد و برای خود طرفدار جمع کند . این سیاست محکوم است . امام علی (ع ) سیاست داشت . امام سیاستی که با برخورد و رفتار خود با قاتل خود رئوف ، اما با قاتلان مکتب نبوی برخورد شدیدی داشت . با منافقان و شیوخ نهروان که اسلام? فریب کارانه داشتند ،سر ستیز داشت و شخصا خواست این ریشه سرطانی را از بیخ با شمشیر عدالت خود قطع کند گرچه نهروانیها با معاویه که دشمن سر سخت علی بود و نتیجه ندانم کاری های او باعث شد این حوادث ،پیش بیاید ، دشمن بودند. علی ملاحظه نکرد که مثلا بگذار با سیاست و مصلحت اینها رفتار کند و مثلا اینها معاویه را بکشند و برای من کار کنند . بلکه عدل علی مخالف دشمن حق است.
10- به نظر شما با توجه به وضعیت جدید جامعه از جمله وجود ماهواره ها ، اینترنت و .... چگونه می توان رابطه مذهبی را میان تعاریف و افکار مذهبی با این مظاهر مدرنیسم ایجاد کنیم ؟
مسئله تحریم کردن ماهواره ها و غیره و تحریم نکردن آنها مربوط به نظر فقهای ماست و حلال و حرام کردن یک خبر هم به این سادگی ها نیست که هر کسی بلند شود فتوا بدهد چه چیز حرام است یا حلال . باید مجتهد اعلم باشد . باید ولی امر نظر بدهد . یادم هست که در دهه اول انقلاب ویدئو را می گفتند حرام است و کسی جرات دوربین آوردن به مجالس حسینی را نداشت دلش می خواست از سخنرانی و از شعر خوانی شعرا و مادحین فیلم برداری کند اما همین که گوشه دوربین را میدیدند می گفتند : پس فلانی ویدئو دارد در نتیجه مجالشس بسیار گرم و خاطراتی را نتوانستند فیلم برداری کنند .من یک آهنگی را درست کرده بودم و شعرش راهم خودم نوشته بودم با همکاری یکی از دوستان شاعر تبریزی خواندم و فقط کاست شد بعدا او را با تصویر و هم آهنگ مونتاژکردند و در تلویزیون سراسری پخش کردند و هر سال هم از رادیو پیام در دهه عاشورا یک روز پخش می شود کل ،کل ، کل،یوم عاشورا ، ...اما اگر از همان مجلس فیلمبرداری همزمان با ضبط صدا میشد چقدر جالب میشد . مسئله ماهواره فرق میکند اما باید? اذعان کرد که یک اختراع و اکتشاف بزرگ است و قابل استفاده . چون تمامی دنیا را به هم دیگر می شناساند و نزدیک میکند .
عصر اینترنت و ماهواره دی گوزله گوزیم
که مبادا گل غیرت کفی غارتده قالا

منبع:www.studiosoheil.com

هیئت جنت الحیدر((شهر جورقان))

 


نظرات شما عزیزان:

hassan
ساعت11:00---19 خرداد 1392
salam dost aziz ravesh tabadol link to linkestab weblogam hast motalee konid hatman

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوع مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->

.:.  Graphic By : SamenTheme  //  Code By : SibTheme  .:.

درباره وبلاگ

به وبلاگ هیئت ((جنت الحیدر)) شهر جورقان خوش آمدید
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 29
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1

************

جاوا اسكریپت

************ ************
زیارت عاشورا ************ ************ حدیث موضوعی ************ پخش زنده حرم ************
پیج رنک گوگل ************ ذکر روزهای هفته ************ دانشنامه عاشورا ************
روزشمار محرم عاشورا ************
حرم فلش - کد وبلاگ - طراحي
************
************